Stretch för träning och vardag

Stretching av olika muskelgrupper och leder både förebygger och tar bort stelhet i kroppen, något som är viktigt för att man ska kunna ha ett fungerande liv.

Många som tränar både ofta och mindre ofta får förr eller senare problem med rörlighet i kroppen. Det kan bland annat påverka nacke och ge strålande smärtor ner i rygg. Det är inte roligt att drabbas av detta, man känner sig ofta otroligt begränsad och några år äldre. Dessutom kan stelhet i muskler och leder orsaka att man skadar sig lättare vid fysisk aktivitet.

Råd

Vad kan man göra för att få bort stelhet eller undvika det? Råden kring hur man ska stretcha har varierat genom åren. Är man en fysiskt aktiv person bör man värma upp ordentligt och sedan stretcha musklerna både innan och efter träning. Tränar man däremot inte mycket men ändå har känningar av stelhet gäller det att agera fort. Börja med med yogaliknande rörelseövningar för att mjuka upp kroppen innan stretchingen. Rör dig obegränsat under stretching med rätt och anpassade träningskläder glöm inte att det vid all typ av stretching är viktigt at vara stadig och rak i kroppen.

Metoder

De korta och strama hamstringsmusklerna är de musklergrupper där det är lättast att få resultat. KAT-metoden, (Kontraktion, Avslappning, Töjning) är fortfarande den mest förekommande. Dynamisk stretchning har blivit alltmer populärt och innebär att man gör stretchövningarna i gungande rörelser. Det senaste på stretchmodet är att man ska spänna de muskler som gör motsatt rörelse och sedan spänner de muskler som ska stretchas. Läkaren Richard Viberg skriver på Vårdguiden:

– Det går att kombinera de olika metoderna, så att man från tillfälle till tillfälle växlar metod. Tyvärr kan jag inte i ord beskriva exakt hur du ska gå till väga rent praktiskt när du ska stretcha dina hamstrings. Det är mycket lättare att visa med händerna. Mitt råd blir därför att du tar hjälp av någon kunnig person och får personliga instruktioner. Sjukgymnaster brukar vara bra på att lära ut hur man stretchar, och jag vill rekommendera dig detta i första hand. Jag tror också att många instruktörer på gym är kunniga.