Mjuka muskler och vighet

Vi får in många frågor om hur man bibehåller musklers spänst både genom träning – men också genom kost. Kroppen består av ett komplext system av sammansättningar som behöver rätt näring för att kunna bibehålla sin naturliga funktion. Kortfattat kan man säga att bygga muskler är olika lätt beroende på genetik, men beror också på hur du gör och vad du äter.

Är man osäker på om man får i sig alla mineraler och vitaminer som behövs för att kroppen ska kunna tillgodose muskler och annat med näring rekommenderar vi vitaepro. Det är en av de mest välkända och etablerade kosttillskotten på marknaden och är bra för både muskler och brosk. Dessutom är den kvalitetssäkrad för oss idrottare.

Så tränar du din styrka

Oavsett hur, är det viktigt att du styrketränar vid sidan av din kampsport om du vill bli riktigt bra. Det räcker alltså inte med att gå dina kurstillfällen, du måste mängdträna även runt träningen för att göra din kropp frisk och stark. Det kan vara genom regelbundna sit-ups och armhävningar, eller andra övningar som är bra för mage och rygg. Mycket av styrketräning handlar faktiskt om goda rutiner. Det är en blandning mellan näringslära, sund attityd och regelbundna övningar. Här kan du få lite peppande inspiration från några kända influencers.

Det här behöver du för att lyckas med din träning:

  • Rätt näring: D-vitaminer och mineraler, antioxidanter
  • Tid: det finns inga genvägar eller snabba tips
  • Engagemang: du måste tro på det du gör och vilja göra det
  • Tydliga mål: du måste veta vad det är du strävar efter
  • Rätt utrustning: du behöver se till att du har vad som behövs för att kunna genomföra dina mål

Kort sagt gäller det att förstå att styrka och hälsa är mer än bara träning, det är vi många som kan konstatera. Det handlar om att sätta upp ett mål: vad vill du åstadkomma med din träning? Sätt gärna upp konkreta mål som är enkla att sträva efter. Planera sedan hur du ska göra och vad som krävs av dig för att nå ditt mål. Vad behöver du för att kunna genomföra det? Är det kosttillskott, gym – eller kort och gott ägna mer tid åt träningen?